V dějepise 9. třídy nás čekalo náročnější, a přitom velmi důležité téma: nástup komunismu k moci u nás v roce 1948 a následné dění
V dějepise 9. třídy nás čekalo náročnější, a přitom velmi důležité téma: nástup komunismu k moci u nás v roce 1948 a následné dění. Využil jsem text a aktivitu které jsem kdysi vytvořil ve spolupráci s Člověkem v tísni (Jeden svět na školách), kdy žáci čtou text popisující dané období a dělají si do něj značky (V věděl*a jsem a je to důležité; + pro mě nové a důležité; - myslel*a jsem si to jinak/nesouhlasím; ? nerozumím, chci se doptat). Poté si prohlédnou několik pracovních stanovišť a vyberou si to, jehož zadání se jim nejvíce líbí:
UČITEL: na základě textu vytvoří 10-20 nejdůležitějších otázek (i s odpověďmi) pro své žáky;
HEREC: na základě textu vytvoří několik scének;
KOMUNISTA/CENZOR: text přepíše/seškrtá co nejméně, ale tak, aby vyzněl co nejlépe pro komunisty;
Jakmile byly všechny skupiny hotové, ptali se nás učitelé na otázky, poté herci hráli scénky a my hádali co zobrazují, no a nakonec nám komunisté/cenzoři podali svoji verzi historie.
Musím říci že takto pojatá hodina dějepisu žáky mnohem méně nudila než obvykle, o to více že jsme mohli být na čerstvém vzduchu.
Kompletní lekci si můžete prohlédnout v přiloženém pdf.
Mgr. Pavel Vala, DiS.